Tapaus Nuevo Latino on saanut ihoni kananlihalle. Se osoittaa mielestäni kaksi asiaa: 1) kaikkien mielestä ei ole ok ilmaista mielipidettään (kritiikkiä) ravintolan ruoasta ja palvelusta ja 2) osa ihmisistä ei tajua nettimaailman sosiaalisia sääntöjä ja nettimaailman luonnetta lainkaan.

Google tulee vuosikausia kertomaan, miksi Nuevo Latinoon ei kannata mennä. Ja kulkeehan se sana suusta suuhunkin. Itse olen keskustelusta närkästyneenä vinkannut jo monille hyvästä ruoasta kiinnostuneille kavereilleni viestiketjuista.

Miksi on niin vaikea ottaa vastaan palautetta ja miksi on niin vaikea ymmärtää, mihin yliregointi voi johtaa?

---

Kyse on viestinnästä ja psykologisesta silmästä. Niitä olisi nyt tarvittu reilusti. Mutta uskoisin, että noin lähtökohtaisestikin niistä ominaisuuksista ja taidoista olisi hyötyä ravintolayrittäjälle. Ne ovat taitoja, joita tarvitaan joka päivä. Ei vain silloin, kun kuraa roiskuu.

---

Ei se ole aina itsellekään helppoa kuulla, ettei ole täydellinen. Mutta jos minulle sanottaisiin, että paketti on maukas, mutta asenteessa olisi hiomisen varaa, niin en minä ehkä ensimmäiseksi ryhtyisi sanojaa mestaamaan. Hei, hänhän sanoi jotain kivaakin! Katsoisin siinä kohtaa kyllä ensiksi peiliin ja miettisin, miten sen asenteen saisi kohdalleen. Sittenhän minä olisin täydellinen!

---

Palautteen saaminen kotona on erityisen vaikeaa. Töissä se kuuluu jotenkin työnkuvaan. Sitä on pakko kestää, siihen on pakko suhtautua.

Kotona sen sijaan kritiikki osuu aina, tai ainakin usein, väärään hetkeen. Siihen, kun on muutenkin nuttura kireällä. Ja siihen hetkeen, kun äänenpainoistakin haetaan merkityksiä.

Onko se kastike sellaista ku piti?

Joo.

Mitä sä tolla tarkotit?

Ai millä?

No tolla, kun sä sanoit joo ja katsoit mua tolleen.

Ai milleen?

No silleen halveksien.

No just...

Älä lopeta tätä keskustelua. Älä mitätöi mun mielipteitä!

Hei mä en nyt jaksais tätä...

Sä et koskaan jaksa tätä!

No just...

---

Nuevo Latinon metodit vaan käyttöön kotonakin! Soita miehen (tai naisen) työnantajalle. Uhkaa oikeustoimilla. Uhkaa sillä, että koko perheen työllistymismahdollisuudet heikkenevät.

Ei sitä aina voi olla niin rakentava.

- S.