Ulkona on lunta ja tekisi mieli lähteä reippaalle iltakävelylle. Olin kuitenkin aiemmin ajatellut meneväni 45 minuutin spinningiin palautumaan eilisestä bodyjamista ja bodybalancesta. Tuntuu, kuin olisin lusmuilija, jos luistan alkuperäisestä ajatuksestani, vaikka tiedän, että sauvakävely on aivan yhtä hyvä palauttelutreeni.

Olin myös ajatellut kutovani tällä viikolla beigeä tunikaani eteenpäin. Sain äidiltäni kuitenkin viikonloppuna pitsineuleen palat, jotka yhteenliittämällä saisin nopeasti ihanan mohairneuleen valmiiksi - nyt kun vielä näyttää riittävän talvista säätä sellaisen pitämiseen.

Siis oih ja voih. Miksi ihmisen pitää tehdä suunnitelmia, kun tietää, että myöhemmin haluaa niitä muuttaa?

---

Minä olen selkeästi kalenteri-ihminen. Rakastan kalenteria. Käytössä on sekä perinteinen paperinen, kännykän että outlookin versio. Minulla on myös käytössä useampia erilaisia treenipäiväkirjoja. Teen myös listoja. Saatan pistää helmikuussa paperille, mitä hankin kenellekin joululahjaksi ja päivitän listaa matkan varrella. Teen listoja vaatteista ja asusteista, joita haluaisin ostaa. Voin suunnitella seuraavat Top 10 kaupunkilomakohdetta. Tai seuraavat sisustusprojektit.

Aina ei ole tärkeää, onko alkuperäinen lista toteutunut millään tavalla. Voi olla, että menen Havannaan aiemmin kuin Firenzeen, vaikka alunperin olin toisin ajatellutkin. Saattaa olla, että totean pillifarkkujen menneen pois muodista siinä vaiheessa, kun farkkukauppaan pääsen.

Osa suunnitelmista kuitenkin toteutuu. Ja uskallan väittää, että paljolti sen ansiosta, että olen sen listalleni tai kalenteriini kirjoittanut. Jos en suunnittelisi mitään, en toteuttaisikaan mitään. Tulisin joka ilta töistä kotiin ja aukaisisin television ja sieltä katsoisin kaikki visailut, sillä kun en olisi tutkaillu ohjelmaopasta etukäteen, menisivät kaikki suosikkiohjelmani (niitä on ehkä kolme) ohi.

---

Joitaikin ihmisiä etukäteissuunnittelu ahdistaa. Minua ahdistaa vielä enemmän se, että mieluisat, tärkeät ja hauskat asiat lipuisivat liian kauas juuri silloin, kun havahtuisin hereille. Kaikki ystävät olisivat täyttäneet kalenterinsa juuri silloin, kun haluaisin olla sosiaalinen. Tai lumet olisivat sulaneet juuri silloin, kun kaivaisin sukset esiin.

---

Olen aina ihmetellyt sanontaa: aika hoitaa. Tai aika järjestää. Minun kokemukseni mukaan aika ei hoida kuin silmäpussit. Muuten ihmiset ihan itse hoitavat ja järjestävät. Tai ovat järjestämättä.

Ja minä lähden nyt järjestämään spinning-kamoja!

- S