Juuri kun oli todennut, kuinka hyvin asiat sujuvat exän kanssa ja lapseen liittyvistä asioista joustetaan puolin ja toisin, niin tuli joustolle stoppi.

Olen säästellyt lomia ensi talveen, koska lapsilla on koulusta lomaa talvellakin. Ja olen todennut, että kesäisin on helpompi järjestää hoitoa kuin talvella. Ja vaikka kuinka pitäisi kaikki ylityövapaansakin, niin 5 viikon vuosiloma ei vaan riitä. Koululaisilla on kesällä lomaa balttirallaa 11 viikkoa, pari päivää syksyllä, balttiarallaa 2 viikkoa jouluna ja hiihtoloma päälle. Vaikka kuinka vanuttais ja venyttäisi, niin kekseliäisyys on tarpeen.

No, eroperheessä tietty asiaa helpottaa se, että lapsi voi olla osan kesästä isällään. Minulla ei ole hinkua ajoittaa lomaani juuri samaan aikaan. Ja osan kesästä hän voi olla exän vaimon kanssa. Ja osan minun nykysiippani kanssa. Mutta silti lomaa riittää enemmän.

Tänä kesänä poika oli ensi viikon leirillä, sitten pari viikkoa exän vaimon seurassa, sitten pari viikkoa meillä, nyt pari viikkoa exällä, sitten viikon siskoni luona ja sitten siippani kanssa. Olemme säästelleet lomia siltä varalta, että koulut sattuisivat tänäkin talvena pitämään lomaa.

Ajatuksena on ollut, että voisimme lähteä yhdessä 2-3 viikoksi reissuun. Alun perin ajattelimme, että 2  viikkoa jouluna etelässä ja sitten 1 viikko hiihtolomalla. Mutta taloudellisesti ja muutenkin järkevintä olisi ehkä lomailla putkeen 3 viikkoa lämpöisessä jouluna.

---

Vaan sepä ei nyt sitten ehkä onnistukaan. Ex ilmoitti, että 3 viikkoa erossa on liian pitkä aika - ajatttelepa omalle kohdalles. No, ajattelin, sillä siinä tilanteessa olen parhaillani: lapsi 2 viikkoa isällään ja sitten 1 viikon serkkujen seurassa.

---

Tänä jouluna poika olisi joka tapauksessa joulunpyhät minulla, joten ihan en ymmärrä tätä hänen periaatekysymystään. Uusi vuosi menisi sivu suun, mutta so not. Ensi vuonna sitten vaikka toisin.

---

Itseäni vituttaa nyt se, että hän tiesi minun säästelleen lomia talven koululomien varalle. Räntäsateessako hän ajatteli minun mielummin lomailevan kuin esimerkiksi nyt heinäkuussa? Olisin kyllä voinut ottaa lomaa nyt kesälläkin enemmän, jos olisin tiennyt, että talven lomailuista tulee tällainen kynnyskysymys.

---

Rakentavaan tapaani ehdotin nyt sitten hänelle, että jos hän ei pysty olemaan pojasta jouluna erossa 3 viikkoa, niin hän sitten varmaankin järjestää lomansa niin, että poika voi olla heillä koko joululomansa ajan. Hitto! Lähdetään sitten vaikka kahdestaan miehen kanssa etelään, jos ei saada lasta mukaan.

Ei se yhtä kivaa ole. Mutta minä en anna exän määräillä, milloin minä voin lomailla ja matkustaa, varsinkin kun olin lomani suunnitellut nimenomaan koulun lomien mukaan. Eikä häntä tähän mennessä (5 vuotta erosta!), ole kertaakaan kiinnostanut lapsen ottaminen hiihtolomalla.

- S.